سبد خرید 0
مقالات آموزشی

تیم آموزشی علم پرور قصد دارد با کمک این مقالات آموزشی شما عزیزان را به سمت اهداف شخصی و حرفه ای خود هدایت کند.

اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء (IOT) چیست؟

6255

با لذت آرامش حس خوب دقت تفکر مطالعه کنید

زمان مطالعه

13 دقیقه

دسته بندی

ارز دیجیتال

سطح مقاله

پیشرفته

تاریخ انتشار

07/خرداد/1401

سلام امیدوارم روز خوبی را شروع کرده باشید

اینترنت اشیاء (IOT) چیست؟

به هر وسیله یا چیزی که به یک شبکه ی اینترنتی متصل شود از قبیل تجهیزات کارخانه ها، اتومبیل، دستگاه تلفن همراه، ساعت های هوشمند و …. اینترنت اشیاء گفته می شود.

امروزه به لطف ورود تراشه های (چیپست) ارزان قیمت و فراگیر شدن شبکه های بیسیم،می توان هرچیزی را به کوچکی یک قرص و یا بزرگی یک هواپیما به بخشی از اینترنت اشیاء تبدیل کرد.

اینترنت اشیاء (IOT) با ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتالی ساختار جهان اطراف ما را هوشمندتر و پاسخگو تر می کند البته هدف از جمع آوری داده ها صرفاً داشتن آن نیست بلکه استفاده از آن است.

تاریخچه اینترنت اشیاء (IOT) ؟ 

ایده افزودن حسگرها و هوشمندی به اشیاء در طول دهه‌ های 1980 و 1990 مورد بحث قرار گرفت، اما جدا از برخی پروژه‌های اولیه (از جمله یک ماشین خودکار متصل به اینترنت)  پیشرفت بسیار آهسته بود، زیرا تکنولوژی تراشه ها خیلی بزرگ و حجیم آماده نبودند و هیچ راهی برای برقراری ارتباط موثر اجسام وجود نداشت.

کوین اشتورد در سال 1999 عبارت “اینترنت اشیا” را ابداع کرد، اگرچه حداقل یک دهه دیگر طول کشید تا این فناوری به چشم انداز برسد

مردی که رویای اینترنت اشیاء را طراحی کرده است، می گوید: اگر می خواهید موفق شوید، ابتدا باید شکست بخورید.

iot

چرا اینترنت اشیاء مهم است؟

در چند سال گذشته، اینترنت اشیاء به یکی از مهم ترین فناوری های قرن بیست و یکم تبدیل شده است، اینترنت اشیا به مردم کمک می کند هوشمندانه تر زندگی و کار کنند و همچنین کنترل کاملی بر زندگی خود داشته باشند.

اینترنت اشیا شرکت ها را قادر می سازد تا فرآیندها را خودکار کرده و هزینه های نیروی و همچنین ضایعات را کاهش می‌دهد و ارائه خدمات را بهبود می‌بخشد، تولید و تحویل کالا را کم‌ هزینه‌ تر و همچنین شفافیت را در معاملات مشتری ارائه می‌دهد.

به این ترتیب، اینترنت اشیا یکی از مهم‌ترین فناوری‌ های زندگی روزمره است

مزایای اینترنت اشیاء چیست؟

  1. نظارت بر فرآیندهای تجاری
  2. تجربه بهتر مشتری
  3. صرفه جویی در زمان و پول
  4. افزایش بهره وری کارکنان
  5. ادغام و تطبیق مدل های کسب و کار
  6. اتخاذ تصمیمات تجاری بهتر
  7. کسب درآمد بیشتر
  8. بهبود ارتباط بین دستگاه های الکترونیکی متصل
  9. و ….

معایب اینترنت اشیاء چیست؟

  1. با افزایش تعداد دستگاه های متصل و به اشتراک گذاری اطلاعات بیشتر بین دستگاه ها، احتمال سرقت اطلاعات محرمانه توسط هکرها نیز افزایش می یابد.
  2. ممکن است شرکت‌ها در نهایت مجبور شوند با تعداد زیادی (شاید حتی میلیون‌ها) دستگاه اینترنت اشیا دست و پنجه نرم کنند و جمع‌ آوری و مدیریت داده‌ها از همه آن دستگاه‌ها چالش برانگیز خواهد بود.
  3. اگر اشکالی در سیستم وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که هر دستگاه متصل خراب شود.از آنجایی که هیچ استاندارد بین المللی سازگاری برای IoT وجود ندارد، ارتباط دستگاه های سازنده های مختلف با یکدیگر دشوار است.
  4. و ….

در مجموع مزایای استفاده از این سیستم از معایب آن بیشتر است.

در نتیجه اینترنت اشیاء (IOT) مفهومی است که در آن دنیای مجازی فناوری اطلاعات به دنیای واقعی اشیاء متصل می شود و به عبارت دیگر، اینترنت اشیا مجموعه ای از دستگاه های الکترونیکی است که می توانند اطلاعات را بین خود به اشتراک بگذارند و زندگی ما را بهتر و راحت تر می کند.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید

5/5 - (10 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://elmparvar.ir/?p=7996