سبد خرید 0
مقالات آموزشی

تیم آموزشی علم پرور قصد دارد با کمک این مقالات آموزشی شما عزیزان را به سمت اهداف شخصی و حرفه ای خود هدایت کند.

بلاکچین

بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟

Blockchain.jpeg

با لذت آرامش حس خوب دقت تفکر مطالعه کنید

زمان مطالعه

5 دقیقه

دسته بندی

ارز دیجیتال

سطح مقاله

مقدماتی

تاریخ انتشار

04/خرداد/1401

سلام، براتون یه حال خیلی خوب آرزو داریم

مقدمه: قرن بیست و یکم تماماً در مورد فناوری است.با افزایش نیاز به مدرن سازی در زندگی روزمره، افراد برای پذیرش فناوری های جدید کاملا آماده هستند.فناوری‌ هایی مانند واقعیت افزوده و اینترنت اشیاء که در یک دهه گذشته سرعت خود را افزایش داده‌اند و اکنون فناوری جدیدی به این بسته اضافه شده است،بنام فناوری بلاک چین.

بلاک چین فناوری جدیدی است که صنایع مختلف را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد، بعنوان مثال اولین کاربردش معرفی بیت کوین (ارز دیجیتال) به بازار بود. بیت کوین نوعی ارز دیجیتال (ارز رمزنگاری شده) که می تواند به جای پول برای تجارت استفاده شود که فناوری زیر بنایی آن بلاک چین است.

یک تصور اشتباه رایج در بین مردم وجود دارد که بیت کوین و بلاک چین یکی هستند، اما اینطور نیست. ایجاد ارزهای دیجیتال یکی از کاربردهای فناوری بلاک چین است و به غیر از بیت کوین، اپلیکیشن های متعددی نیز وجود دارند که بر اساس فناوری بلاک چین در حال توسعه هستند.

بلاک چین چیست؟

در ساده ترین حالت، بلاک چین را می توان به عنوان یک ساختار داده ای توصیف کرد که سوابق تراکنش ها را در خود نگه داشته و در عین حال،امنیت،شفافیت و عدم تمرکز را پشتیبانی می کند. شما همچنین می توانید آن را به عنوان یک زنجیره یا سوابق ذخیره شده در قالب بلوک هایی در نظر بگیرید که توسط هیچ مرجعی کنترل نمی شود. بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است که برای همه افراد در شبکه کاملاً باز است و هنگامی که اطلاعات در یک بلاک چین ذخیره می شود، تغییر آن بسیار دشوار است.هر تراکنش در یک بلاک چین با امضای دیجیتالی ایمن می شود و به دلیل استفاده از فناوری رمزگذاری و امضای دیجیتال، داده های ذخیره شده در بلاک چین ضد دستکاری بوده و قابل تغییر نیستند.

فناوری بلاک چین به همه شرکت‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد تا به توافقی برسند که معمولاً به عنوان اجماع شناخته می‌شود. تمام داده های ذخیره شده در یک بلاک چین به صورت دیجیتالی ثبت می شود و دارای یک تاریخچه مشترک می باشد که برای همه شرکت کنندگان شبکه در دسترس است. به این ترتیب، بدون نیاز به شخص ثالث، احتمال هرگونه فعالیت تقلبی یا تکراری تراکنش ها از بین می رود.

برای درک بهتر فناوری بلاک چین، مثالی را در نظر بگیرید که در آن به دنبال گزینه ای برای انتقال مقداری پول برای دوست خود هستید که در مکان دیگری زندگی می کند. اولین گزینه که به طور معمول می توانید از آن استفاده کنید مراجعه به یک بانک و یا استفاده از اپلیکیشن های انتقال وجه مانند آپ باشد. این گزینه شامل اشخاص ثالث برای پردازش تراکنش است که به خاطر آن مبلغ اضافی از پول شما به عنوان هزینه انتقال کسر می شود. علاوه بر این، در مواردی به این شکل، نمی توانید از امنیت پول خود اطمینان حاصل کنید، زیرا ممکن است یک هکر شبکه را مختل و پول شما را سرقت کند. در هر دو مورد، این مشتری است که ضرر می کند، اینجاست که شبکه بلاک چین وارد می شود.

اگر در چنین مواقعی به جای استفاده از بانک برای انتقال پول، از فناوری بلاک چین استفاده کنیم، فرآیند کار بسیار آسان و ایمن تر می شود.همچنین هیچ هزینه اضافی وجود ندارد و انتقال پول مستقیماً توسط خودتان پردازش می شود، بنابر این نیازی به وجود شخص ثالث نیست. علاوه بر این، پایگاه داده بلاک چین غیرمتمرکز است و محدود به یک مکان واحد نیست، به این معنی که تمام اطلاعات و سوابق نگهداری شده در بلاک چین عمومی و غیرمتمرکز هستند. از آنجایی که اطلاعات در یک مکان واحد ذخیره نمی شود، هیچ شانسی برای خراب شدن اطلاعات توسط هکرها وجود ندارد.

Blockchain

بلاک چین چگونه کار می کند؟

بلاک چین زنجیره ای از بلوک ها است که حاوی داده یا اطلاعات است. علیرغم اینکه این تکنولوژی قبلاً کشف شده بود ولی اولین کاربرد موفق و محبوب آن در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد و او اولین ارز دیجیتال به نام بیت کوین را با استفاده از فناوری بلاک چین ایجاد کرد.

هر بلوک در یک شبکه بلاک چین اطلاعاتی را همراه با هش (hash) بلوک قبلی خود ذخیره می کند. هش (hash) یک تابع ریاضی منحصر به فرد است که به یک بلوک خاص تعلق دارد. اگر اطلاعات داخل بلوک اصلاح شود، هش بلوک نیز دستخوش تغییرات خواهد شد، همچنین اتصال بلوک ها از طریق توابع ریاضی منحصر به فرد چیزی است که بلاک چین را ایمن می کند.برای اینکه یک تراکنش معتبر باشد، هر بلوک باید به هش بلوک قبلی خود مراجعه کند. معامله فقط در صورتی انجام می شود که هش درست باشد و اگر یک هکر سعی کند به شبکه حمله کند و اطلاعات هر بلوک خاصی را تغییر دهد، هش متصل به بلوک نیز اصلاح می شود و این نشان میدهد که بلاک چین غیرقابل تغییر است، گویی هر تغییری که در زنجیره بلوک‌ها ایجاد می‌شود در کل شبکه منعکس شده و به راحتی شناسایی می‌شود.

برای اینکه بیشتر با واژه هش (hash) آشنا شویم،بعنوان مثال میتوانیم اندازه و قیمت یک همبرگر در رستوران را در نظر بگیرید.فرض کنید که قیمت یک همبرگر با توجه به اندازه آن تعیین می شود و می توانید همبرگرهای کوچک، متوسط ​​و بزرگ بخرید و قیمت هر کدام از آنها به ترتیب 10هزار تومان،15هزارتومان و 20 هزارتومان می باشد،در نتیجه هزینه تابعی از اندازه است.میتوانیم ورودی را اندازه همبرگر و خروجی را قیمت آن در نظر بگیریم.تابع هش یک ورودی را به رشته ای از بایت ها با طول و ساختار ثابت تبدیل می کند که خروجی یا مقدار ایجاد شده را «مقدار هش» می نامند. هر مقدار هش ایجاد شده از داده‌ها با استفاده از یک الگوریتم خاص، همیشه دارای طول یکسان و یک طرفه است و نمی‌توان آن را معکوس کرد.

ویژگی های زیر باعث برجسته شدن فناوری انقلابی بلاک چین می شود:

  • غیر متمرکز (Decentralised)
  • شبکه همتا به همتا (Peer-to-Peer Network)
  • تغییرناپذیر (Immutable)
  • ضد دستکاری (Tamper-Proof)

بلاکچین ها را میتوان به دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم کرد:

بلاک چین عمومی همانطور که از نام آن پیداست، یک دفتر کل بدون مجوز است و هر فردی که دسترسی به اینترنت داشته باشد،واجد شرایط دانلود و دست یابی به آن است. علاوه بر این، می توان تاریخچه کلی بلاک چین را به همراه انجام هر گونه تراکنش از طریق شبکه بررسی کرد. بلاک چین های عمومی معمولا به مشارکت کنندگان شبکه خود برای انجام فرآیند استخراج و حفظ تغییرناپذیری دفتر کل پاداش می دهند. نمونه ای از بلاک چین عمومی، بلاک چین بیت کوین است.

بلاک چین خصوصی برخلاف بلاک چین عمومی است و فقط بین شرکت کنندگان قابل اعتماد به اشتراک گذاشته می شوند و کنترل کلی شبکه در دست مالکان است. علاوه بر این، قوانین یک بلاک چین خصوصی را می توان با توجه به سطوح مختلف تغییر داد و معمولاً توسط شرکت ها و سازمان ها استفاده می شود.

کاربردهای محبوب فناوری بلاک چین:

اگرچه بیت کوین و ارزهای دیجیتال اولین کاربرد محبوب فناوری بلاک چین هستند، اما فقط اینها نیستند. ماهیت فناوری بلاک چین، کسب‌وکارها، صنایع و کارآفرینان را از سراسر جهان به کشف پتانسیل فناوری و ایجاد تغییرات انقلابی در بخش‌های مختلف سوق داده است.نمونه ای از کاربردهای فناوری بلاکچین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قراردادهای هوشمند (Smart contracts)
  • نقل و انتقال پول (Money transfers)
  • حمایت از مالکیت معنوی (Intellectual Property Protection)
  • ایمن کردن اطلاعات شخصی (Secure personal information)
  • ایجاد شبکه های امن اینترنت اشیاء، معاملات سهام و …..

بلاک چین نام جدیدی در دنیای فناوری است، اما قطعاً ماندگار است. حتی در مراحل اولیه، این فناوری با شروع اولین استفاده از ارزهای دیجیتال، محبوبیت زیادی به دست آورده است. هر روز حوزه های بیشتری از برنامه ها کشف و آزمایش می شوند. هنگامی که این فناوری در سطح جهانی پذیرفته شود،بدون شک شیوه زندگی ما را متحول خواهد کرد.

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید

5/5 - (12 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://elmparvar.ir/?p=8464