سبد خرید 0
مقالات آموزشی

تیم آموزشی علم پرور قصد دارد با کمک این مقالات آموزشی شما عزیزان را به سمت اهداف شخصی و حرفه ای خود هدایت کند.

متاورس (Metaverse)

وب 3 چیست و چرا همه در مورد آن صحبت می کنند؟

web2

با لذت آرامش حس خوب دقت تفکر مطالعه کنید

زمان مطالعه

12 دقیقه

دسته بندی

ارز دیجیتال

سطح مقاله

متوسط

تاریخ انتشار

10/خرداد/1401

سلام امیدواریم روز خوبی را شروع کرده باشید

آیا توجه کرده اید اتفاقات جدیدی برای شبکه جهانی وب به سرعت در حال رخ دادن است. شاید در مورد نوجوانانی که «دارایی‌ های دیجیتال» خود را به میلیون‌ها دلار می‌فروشند یا بنیان‌گذاران ناشناس ارزهای دیجیتال که مفاهیم سنتی پول را زیر و رو می‌کنند، خوانده باشید.بنظر شما،این همه اتفاق جدید،هیجان انگیز و اغلب عجیب واقعاً در مورد چیست؟ همه اینها درباره پذیرش مفاهیم جدیدی مانند Web 3، کریپتوکارنسی،بلاک چین و NFT است.کارشناسان پیش‌ بینی می‌کنند که تراکنش‌های NFT و Web 3 به احتمال زیاد در کمتر از پنج سال آینده در تجارت الکترونیک رایج خواهند شد، بنابراین اگر نمی‌خواهید عقب بیفتید، وقت آن است که از الان برنامه‌ ریزی و مطالعه را شروع کنید.در این مقاله میخواهیم کمی درباره وب 3 با هم صحبت کنیم،واژه web 3 اصطلاح فنی نیست،بیشتر اصطلاحی است که به تدریج داره شکل می گیره،عده ای بدلیل منافع مادی و عده ای دیگر بدلیل علاقه به تکنولوژی،اشتیاق دارند که این فناوری هرچه سریعتر مورد استفاده قرار بگیرد ولی هنوز تکنولوژی کاملی نیست.

ما در ابتدا اصطلاح وب 1 (web 1) را داشتیم که اولین مرحله وب جهانی بود، به این صورت که صفحات وب شخصی بسیار رایج بودند و عمدتاً از صفحات ثابتی تشکیل شده بود. سایت ها استاتیک بودند و ما معمولا در آن مصرف کننده بودیم.

بعد از آن وب 2 (web 2) «وب به عنوان پلتفرم» بوجود آمد که دارای تعامل بیشتر (interactive) بود و ما در آن مشارکت بیشتری داشتیم، در عین حال شبکه های اجتماعی (social network) داخلش زیاد استفاده میشد، بعنوان مثال نوشته،ویدیو و عکس ها را می توانستیم با هم به اشتراک بزاریم و به کاربران این امکان را می دادند که در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی،وبلاگ‌ها، سایت‌های اشتراک‌گذاری و موارد دیگر مشارکت کنند. مشکل وب 2 این بود که داده ها متمرکز بودند،به این معنی که تحت مالکیت و کنترل شرکت های بزرگ می باشد و ما دائما اسم شرکت های بزرگ و می شنویم. مثلا اگه ما فیلمی را آپلود می کنیم مربوط به یوتیوب یا عکسی را در اینستاگرام بارگزاری می کنیم برای فیسبوک. در واقع content (محتوا) دست آنهاست و آنها هستند که برای محتوا سیاست گذاری کرده و تصمیم می گیرند.

برترین زبان های برنامه نویسی بلاک چین برای Web 3 :

یادگیری یک زبان جدید به زمان، انرژی و پشتکار نیاز دارد.محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در فناوری بلاک چین در حال گسترش هستند و تقاضا برای این مجموعه مهارت ها در سال 2022 همچنان در حال افزایش است.

Solidity (سالیدیتی)، یکی از شناخته شده ترین زبان های برنامه نویسی بلاک چین، برای نوشتن قرارداد های هوشمند است.اگرچه سالیدیتی بیشتر با اتریوم مرتبط است، اما محبوبیت سالیدیتی در حال افزایش است و در موقعیت تسلط بر توسعه بلاک چین قرار دارد.همچنین به شدت بر پایه زبان برنامه نویسی معروف جاوا اسکریپت است که برای توسعه دهندگانی که دنبال یادگیری کدهای جدید هستند قابل دسترسی است.بعد از آن زبان های برنامه نویسی C++،Rust،Javascript،python و … قرار دارد.

چرا یادگیری برنامه نویسی در بلاک چین مهم است؟

اگرچه یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید ممکن است دلهره آور باشد، اما واضح است که هر کسی که این چالش را آغاز کند، با توجه به گسترش صنعت بلاک چین به سمت متاورس، از پیشنهادهای شغلی کم نخواهد داشت. اکوسیستم توسعه دهنده برای Web3 در حال رشد و تقاضا است،بنابراین اگر با ارزهای رمزنگاری شده یا NFT ها بازی می کنید، ممکن است با اصطلاحات استفاده شده مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، برنامه های کاربردی غیرمتمرکز (dApps)، قراردادهای هوشمند و Web3 آشنا شده باشید.

این اکوسیستم نوآورانه و کاملاً جدید برای کارآفرینان نوپا آماده است تا با آن پیش بروند. اگر علاقه مند به ساخت فناوری بلاکچین هستید یا قصد دارید استارت آپ بلاکچین خود را توسعه دهید، این زبان ها اجزای حیاتی دنیای بلاک چین هستند.

Blockchain game

web 3 (وب 3) چیست؟ – آیا نسل بعدی اینترنت است

پنج سال پیش، تصور می شد که نسل بعدی اینترنت، وب معنایی باشد. آقای برنرز لی این اصطلاح را برای توصیف شبکه‌ ای ابداع کرد که در آن ماشین‌ ها محتوا را به روشی انسانی پردازش می‌کردند (یعنی «مغز جهانی» که در آن اطلاعات به صورت متنی و مفهومی بهم متصل و درک می‌شوند).وب معنایی به دلایلی محقق نشد. دلیل اصلی این بود که فناوری واقعی هوش مصنوعی که به آن RDF می‌گویند، تقریباً غیرممکن بود که پیاده‌سازی شود. چگونه یک ماشین می تواند تفاوت بین جگوار (حیوان) و جگوار (ماشین) یا شیر(حیوان) و شیر(خوراکی) را بداند؟ تنها راه برای دانستن این تفاوت،داشتن درک عمیق توسط ماشین است.web 3 از بسیاری جهات تکامل یافته web 1 است که در آن «برای ارسال هر چیزی به دریافت مجوز از یک مرجع خاص نیاز نیست و در آن افراد می توانند مستقیم به یکدیگر خدمات ارائه دهند.در واقع جذابیت Web 3 در ماهیت غیرمتمرکز آن نهفته است،نیاز به واسطه ها برای انجام تراکنش از بین می رود و در عوض پرداخت های ایمن و قابل اعتماد از طریق بلاک چین بوجود می آید.

حالا با هیجانی که کریپتوکارنسی ها (cryptocurrency) ایجاد کردند،یه اصطلاحی را بوجود آوردند بنام web 3.در وب 3 ایده این است که داده ها غیر متمرکز تر و کنترل محتوا بیشتر دست کاربران باشد.اصطلاح وب 3 که ما امروز استفاده می کنیم در اصل متعلق به یک نفر از خالقین اتریوم هستش بنام گاوین وود (Gavin Wood) و تصور آنها این است که ما برنامه های جدیدی را خواهیم داشت که روی بلاکچین (Blockchain) اجرا می شوند و هر بخش از محتوا دست یک نفر است و همه ی افراد با هم درباره آن محتوا (content) تصمیم می گیرند.در اصل داده ها decentralize (غیرمتمرکز) هستند و دیگر شرکت های بزرگ مانند فیسبوک،گوگل یا آمازون کنترل اطلاعات را در دست ندارند و این خود ما هستیم که آنها را کنترل می کنیم.درون وب 3 مفاهیمی چون nft،توکن،سازمان های بدون مرکزیت و … پیدا می شود.در واقع همه اینها روی بلاکچین run میشود و ما زمانی که بلاکچین را اجرا می کنیم روی آن کنترل داریم.نکته اش این است که منتقدین می گویند این فناوری هنوز خیلی تازه هست و همه به نوعی میخوان بگن که ما وب 3 هستیم،برای اینکه جلب توجه کنند،بودجه بگیرند،سرمایه گذار جذب کنند و ..

شباهت ها و تفاوت هایی مهم بین Web 3 و Metaverse که در سال 2022 باید بدانید:

دو اصطلاحی که در حال حاضر در دنیای فناوری و کسب‌ و کار سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند،عبارتند از Web 3 (که گاهی اوقات Web 3.0 هم نامیده می‌شود) و متاورس (Metaverse)

در حال حاضر ممکن است این دو موضوع شما را گیج کند.در واقع هر دو فناوری به آینده غیرمتمرکز اینترنت و رسانه های اجتماعی اشاره می کنند. وب 3 یک محیط دیجیتالی است که در آن می‌توانیم محتوا را ایجاد و به اشتراک بگذاریم و با استفاده از فناوری‌ های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، کاربران می‌توانند با داده‌ها تعامل داشته باشند. متاورس، از سوی دیگر به یک منطقه مجازی اشاره دارد که دسترسی به انواع سرگرمی و پروژه ها را با استفاده از طیف کامل واقعیت افزوده فراهم می کند.

تعریف متاورس و web 3 اولین نقطه مقایسه هستند.متاورس از دو کلمه “متا” (Meta) به معنی فراتر و “یونیورس” (UNIVERSE) به معنی جهان تشکیل شده. در کل، معنی کلمه متاورس “فرا جهان” (Metaverse) می باشد.از طرفی دیگر وب 3 نسل سوم اینترنت برای وب سایت ها و برنامه های کاربردی است که هدف نهایی آن ایجاد وب سایت های هوشمند تر بر پایه فناوری بلاک چین است.یکی دیگر از تمایز های مهم بین وب 3 و متاورس، کاربردهای احتمالی آن است.متاورس اصطلاح جدیدی است که شاید فیلم،سرگرمی،بازی،آموزش های مبتنی بر شبیه سازی و شبکه های اجتماعی را با هم ترکیب کند،البته این کاربردهای متاورس هنوز در حال کار هستند و خیلی زود است پیش‌ بینی کنیم که متاورس می‌تواند عملاً تمام فعالیت‌های دنیای واقعی را به دنیای مجازی منعکس کند یا خیر.

از پیشرفت‌هایی که در حوزه بلاک چین (Blockchain) رخ داده، زمینه مشترک هر دو اصطلاح بوجود آمده است،هر مفهوم و راه حل جدید بلاک چین،بلافاصله به عنوان یک قدم پیشرفت برای متاورس و Web 3 ارزیابی می شود و این دو به طور جدایی ناپذیری با یکدیگر ارتباط دارند.در مجموع هر دو، فناوری های پیشرفته ای هستند که در طول زمان رشد و تکامل خواهند یافت و در آنها از تکنولوژی هوش مصنوعی و رابط کاربری پیشرفته استفاده خواهد شد و به ما کمک می کنند تا از طریق اینترنت اشیاء وارد دنیای دیجیتال شویم.

وب 3 ایده جدیدی برای وب جهانی مبتنی بر فناوری بلاکچین است که مفاهیمی از جمله غیرمتمرکز (به این معنا که اطلاعات دست نهاد خاصی نیست) و اقتصادی مبتنی بر توکن (یک ارز دیجیتال که بر روی شبکه بلاک چین ساخته شده) را در بر می گیرد

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email

دیدگاهتان را بنویسید

5/5 - (11 امتیاز)
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://elmparvar.ir/?p=8603