رشته مدیریت هتلداری

آموزشگاه علم پرور ارائه دهنده ی مهارت های دیپلم در رشته های: گردشگری،مدیریت خانواده،گرافیک رایانه ای،نقشه کشی،حسابداری،کامپیوتر و …

hospitality and tourism
management
رشته هتلداری | رشته مدیریت هتلداری

رشته هتلداری | رشته مدیریت هتلداری

clock 1

زمان مطالعه

5 دقیقه

file 1

دسته بندی

دیپلم

list 1

سطح مقاله

مقدماتی

desk calendar 300x300 1

تاریخ انتشار

25/فروردین/1402

معرفی رشته مدیریت هتلداری [ بازار کار، درآمد و آینده شغلی ]

 رشته هتلداری چیست؟ 

با افزایش تعداد هتل ها در سراسر جهان، نیاز به افراد متخصص در زمینه صنعت هتلداری افزایش پیدا کرده و به همین واسطه رشته هتلداری ایجاد شد. بهتر است بدانید که رشته مدیریت هتلداری در مورد اقامت افراد، خدمات پذیرایی به مسافران و مهمانان هتل است و شما با استفاده از دانش خود می توانید با ارائه خدمات بهتر اقامتگاه ها را به مکانی جذاب و مورد علاقه برای سکونت تبدیل کنید.

این رشته در کشور ما جزو رشته های محبوب و پرطرفدار محسوب شده و به نام مدیریت هتلداری شناخته می شود. البته توجه کنید که در حال حاضر رشته هتلداری فقط تا مقطع کارشناسی در ایران ارائه می شود و در صورت تمایل به ادامه می توانید رشته های مرتبط دیگر مانند رشته گردشگری را انتخاب نمایید. در صورتی که می خواهید در این رشته ادامه تحصیل دهید و درآمد کسب کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

دروس رشته هتلداری :

برای دریافت دیپلم در رشته هتلداری هنرجویان باید هفت مهارت که در مجموع 46 واحد درسی است را بگذرانند. دروس رشته مدیریت هتلداری شامل: کارمند پذیرش، متصدی طبقات، اتاقدار هتل، متصدی البسه و … می باشد و افراد بعد از قبولی در آزمون می توانند مدرک بین المللی هتلداری را دریافت کرده و از آن برای مهاجرت یا استخدام استفاده کنند. در این مطلب سعی می کنیم توضیحاتی درباره دروس رشته هتلداری به شما ارائه دهیم.

  • کاربر رایانه (icdl) :

اولین و مهم ترین ترین مهارتی که افراد در رشته هتلداری باید بلد باشند، مهارت های هفتگانه کامپیوتر یا همان ICDL است. شما بعنوان یک کارشناس هتلداری ضروری است که به این مهارت تسلط کامل داشته باشید.

  • کارمند پذیرش هتل:

رسپشن هتل وظایف زیادی دارد و باید مهارت های مانند: رسیدگی به امور مهمانان، داشتن روابط عمومی بالا، پذیرش افراد در هتل، ظاهری مرتب و آراسته، آشنایی با کامپیوتر و … را داشته باشند.

  • متصدی طبقات در هتل:

افرادی که در این بخش مشغول به کار می شوند، باید مهارت هایی چون: مشخص کردن وظایف نیروهای اتاقدار بر اساس جایگاه شغلی آنها، بازرسی جهت رعايت قوانين و مقررات در طبقات، تقسیم پرسنل در زمان های شلوغ و خلوت هتل، درخواست محصول از انبار و بازرسی اتاق مهمان ها و … از وظایف مهم او می باشد.

  • متصدی البسه در هتل:

متصدی البسه در هتل باید مهارت های لازم در بخش خشکشویی، لباسشویی و اتوکشی را داشته باشند . آنها باید تمامی امور مربوط به شستشو، تا کردن و اتو کردن لباس مشتریان و مهمانان را انجام دهند و همچنین از انواع جنس لباس و نحوه نگه داری آن آگاهی کامل داشته باشند

  • برنامه ریز جشن ها و تشریفات:

همان گونه که از نام آن مشخص است افراد در این قسمت باید مهارت های لازم جهت برگزاری و برپایی جشن ها و مراسم های مشتریان را داشته باشند و داشتن مهارت های ارتباطی و آداب معاشرت با مهمانان بسیار مهم است

  • میز آرای هتل:

میز آراي هتل یکی دیگر از شغل های رشته هتلداري می باشد که نیاز به مهارت هایی چون: استفاده از وسایل مناسب جهت تزیین میز، دانستن کاربرد لوازم پذیرایی در میزآرایی هتل، تزیین انواع غذا و نوشیدنی و همچنین بکارگیري اصول مهم در سفره آرایی از الزامات این شغل است.

  • اتاقدار هتل:

از مهم ترین وظایف این رده شغلی نظافت اتاق ها و گردگیری وسایل و در انتها گزارشی از عملکرد اتاق های هتل ارائه بدهد. دانستن نحوه چیدمان وسایل در اتاق ها، امانت داری و داشتن ظاهری آراسته از ویژگی های این شغل است.

فرصت های شغلی رشته مدیریت هتلداری:

مشاغل رشته هتلداری محدود به فعالیت در هتل نمی باشد. در اینجا به برخی از فرصت های شغلی رشته هتلداری بصورت مختصر اشاره شده که می توانید مشاهده نمایید. 

hotel

مشاغل و بازار کار رشته هتلداری

check in desk 1

رسپشن هتل

food service 1

واحدهای پذیرایی و اقامتی

adventure 1

مدیریت گردشگری و جهانگردی

welcome drink 1

مدیریت غذا و نوشابه

hotel 2 1

فعالیت در هتل

بازار کار و درآمد رشته هتلداری در خارج از کشور:

یکی از مواردی که بیشتر هنرجویان قبل از دریافت دیپلم هتلداری سوال می پرسند میزان درآمد و بازار کار رشته هتلداری در خارج از کشور است. فارغ التحصیلان رشته هتلداری می توانند علاوه بر فعالیت در بخش های مختلف هتل، در سایر مراکز اقامتی و رستوران ها نیز مشغول به کار شوند. برای مهاجرت اول باید کشور مقصد را بررسی کرده و سپس با توجه به توریستی بودن آن کشور اقدام به مهاجرت نمایید. درآمد رشته هتلداری با توجه به به عوامل مهمی مانند: کشور مقصد، موقعیت شغلی فرد، نوع هتل و … متفاوت می باشد. در ادامه به چند شغل پردرآمد در هتل ها که در سایت معتبر لینکدین به آن اشاره شده می پردازیم

  1. مدیر فروش هتل:

مدیر فروش هتل نقش مهمی در هر هتل یا اقامتگاه بزرگ ایفا می کند. آنها برنامه های فروش استراتژیک را برای افزایش اشغال، درآمد و سودآوری هتل مدیریت و اجرا می کنند. وظایف شغلی مدیر فروش هتل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد طرح های بازاریابی
  • ایجاد شبکه با آژانس های مسافرتی و عمده فروشان
  • مذاکره در مورد نرخ اتاق و قرارداد
  • ارائه خدمات به مشتریان

در سراسر موسسات، از جمله زنجیره‌های بزرگ و استراحتگاه‌ ها، متوسط حقوق مدیران فروش در هتل‌ ها 184774 دلار است.

  2. سرآشپز اجرایی:

سرآشپز اجرایی هتل ها بر تمامی عملیات آشپزخانه نظارت دارد. این شامل برنامه ریزی منو، تهیه غذا و نظارت بر کارکنان آشپزخانه است. آنها همچنین ممکن است مسئول سفارش لوازم، نگهداری موجودی و کنترل هزینه های مواد غذایی باشند. سرآشپزهای اجرایی اغلب سالها تجربه کار در صنعت رستوران دارند، طبق گزارش Salary.com، سرآشپزهای اجرایی به طور متوسط 97191 دلار حقوق می گیرند.

  3. مدیر عملیات هتل:

استراحتگاه ها یا هتل های بزرگ با صدها کارمند ممکن است برای یک رئیس ارشد باشند. اینجاست که مدیر عملیات هتل وارد عمل می شود. این شخص مسئول نظارت بر تمام جنبه های عملیاتی یک هتل است. “جنبه های عملیاتی” شامل چه مواردی است؟ مسئولیت های اصلی مدیر عملیات شامل مدیریت سطح بالای کارکنان، بودجه، خدمات مشتری، فروش و بازاریابی می باشد، این افراد به طور متوسط 99,381 دلار حقوق دریافت می کنند.

  4. مدیران خدمات غذایی:

یک مدیر خدمات غذای هتل بر عملکرد روزانه رستوران هتل ها نظارت می کند. مسئولیت اصلی آنها شامل هدایت کارکنان و اطمینان از رضایت مشتری است. وظایف شغلی در این بخش معمولاً عبارتند از:

  • استخدام، آموزش و مدیریت کارکنان خدمات غذا
  • نظارت بر تهیه غذا
  • مدیریت بودجه، حقوق و دستمزد
  • رسیدگی به شکایات در مورد کیفیت غذا یا خدمات

مدیران خدمات غذا با دیگر رهبران آشپزخانه (مانند سرآشپزهای اجرایی) همکاری می کنند تا اطمینان حاصل شود که مهمانان از تجربه غذا خوردن خود لذت می برند. مدیران خدمات غذایی که در هتل ها و استراحتگاه ها کار می کنند به طور متوسط 83650 دلار حقوق دریافت می کنند.

luggage-cart (1)

دریافت مدرک "رشته هتلداری فنی حرفه ای "

برای دریافت مدرک بین المللی هتلداری می توانید با همراه داشتن کارت ملی، شناسنامه و یک قطعه عکس بصورت حضوری به آموزشگاه مراجعه نمایید و یا جهت دریافت مدرک هتلداری فنی حرفه ای از ما مشاوره تحصیلی بگیرید. 

certification

دریافت مدرک فنی حرفه ای بدون کلاس

نحوه گرفتن مدرک فنی حرفه ای بسیار آسان است. شما می توانید با مراجعه به آموزشگاه های معتبر فنی حرفه ای و انتخاب دوره آموزشی مورد نظر ثبت نام خود را انجام داده و از اعتبار گواهینامه های فنی حرفه ای جهت مهاجرت و ... استفاده کنید

آینده شغلی رشته هتلداری:

پیش بینی می شود فرصت های شغلی رشته هتلداری بعد از اتمام همه گیری کرونا رشد چشمگیری داشته باشد، به طوری که آمارهای منتشر شده در مجله فوربس نرخ رشد سالانه بالای 18.24% را تا پایان سال 2028 نشان می دهد و بسیاری از هتل ها و اقامتگاه های تفریحی با کمبود نیروی متخصص در این زمینه روبرو می شوند و این خبر خوبی برای فارغ التحصیلان رشته مدیریت هتلداری است. به دلیل مزیت‌ های ارائه شده، صنعت هتلداری اکنون در رتبه پنجم فهرست پنج صنعت برتر فوربس برای جویندگان کار با درآمد بالا در سال 2023 قرار دارد.

از بهترین دانشگاه های دولتی و آزاد برای ادامه تحصیل در رشته هتلداری می توان به دانشگاه هایی مانند: دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی و هم چنین دانشگاه شیراز، هنر اصفهان و … اشاره نمود.

دروس تخصصی رشته هتلداری (دروس دیپلم هتلداری فنی حرفه ای)
ردیف
نام درس
کد استاندارد
تعداد واحد
1

کارمند پذیرش هتل

3-94/27/1/2

11 واحد

2

متصدی طبقات در هتل

5-40/29/1/2

7 واحد

3

اتاقدار هتل

5-40/54/1/2

8 واحد

4

متصدی البسه در هتل

5-60/16/1/2

3 واحد

5

کاربر رایانه

3-42/24/1/0/3

9 واحد

6

برنامه ریز جشن ها و تشریفات

59-333-001-1

4 واحد

7

میز آرای هتل

59-5132-001-1

4 واحد

8

مجموع

کد رایانه: 1-6174

46 واحد

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام دیپلم هتلداری:

انواع دیپلم فنی حرفه ای (کاردانش)

هتلداری جزو رشته های به اصطلاح شناور است، به این معنی که هنرجویان می توانند بصورت با کنکور یا بدون کنکور وارد دانشگاه شوند

مهارت های لازم برای ورود به صنعت هتلداری و گردشگری عبارتند از: بلد بودن حداقل یک زبان خارجی، داشتن روابط عمومی بالا، خوش اخلاقی و خوش‌ رویی، داشتن روحیه کار تیمی، انعطاف پذیری، توجه به جزئیات، مدیریت زمان و … 

Telegram
WhatsApp
Twitter
Email
4.9/5 - (16 امتیاز)

6 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید